Branża hotelarska to popularny i bardzo dynamicznie rozwijający się sektor. Oferuje on całą gamę możliwości rozwoju kariery dla osób ambitnych i zmotywowanych. Jednym z najbardziej prestiżowych, ale też wymagających stanowisk, jest pozycja hotelowego managera. Osoba pełniąca tę funkcję musi posiadać nie tylko odpowiednie wykształcenie wyższe (związane na przykład z hotelarstwem, zarządzaniem lub turystyką), ale również doświadczenie oraz cenione w tym zawodzie umiejętności miękkie (komunikacja interpersonalna, empatia, kierowanie zespołem, odporność na stres). Jakie wymagania trzeba spełnić, aby zostać managerem hotelu? Poznaj charakterystykę pracy w tym zawodzie oraz kwalifikacje, jakie powinna mieć osoba na takim stanowisku.
- Praca managera hotelu to prestiżowe, ale jednocześnie bardzo odpowiedzialne i wymagające stanowisko, które wymaga odpowiednich kwalifikacji.
- Manager hotelu powinien mieć ukończone studia wyższe (na kierunku hotelarstwo, zarządzanie, turystyka, ekonomia lub marketing) oraz posiadać cenne doświadczenie w branży i znajomość środowiska.
- Bardzo ważne jest również posiadanie pewnych pożądanych umiejętności, takich jak zarządzanie zespołem, komunikacja interpersonalna, empatia, elastyczność, odporność na stres i praca pod presją czasu, otwartość na nowe rozwiązania.
Spis treści:
- Manager hotelu - kim jest i czym zajmuje się osoba na tym stanowisku?
- Z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się manager hotelu?
- Kto może zostać hotelowym managerem?
- Jak zostać managerem hotelu?
- Czy praca managera wymaga dalszego samodoskonalenia?
Manager hotelu - kim jest i czym zajmuje się osoba na tym stanowisku?
Manager hotelu to bardzo prestiżowe, ale jednocześnie niezwykle odpowiedzialne stanowisko. Jest to lider, który odpowiada za sprawne działanie obiektu, a także pełni funkcję łącznika między personelem, gośćmi, właścicielami i partnerami biznesowymi. Głównym zadaniem managera jest zarządzanie hotelem (w tym kierowanie zespołem, obsługa gości, dbałość o finanse, marketing, strategie operacyjne). Osoba na tym stanowisku musi też zapewnić efektywne i płynne działanie obiektu, a także sprawować pieczę nad jakością i standardami obsługi.
Z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się manager hotelu?
Praca managera hotelowego wiąże się ze stawianiem czoła wielu wyzwaniom. W zawodzie tym cenione są nie tylko umiejętności stricte managerskie, ale również przedsiębiorczość, zdolność przewidywania i właściwego reagowania na zmiany, działanie w stresie i pod presją czasu, innowacyjność i otwartość. Manager musi dbać między innymi o:
- spełnienie potrzeb i oczekiwań różnych grup klientów (gości hotelowych);
- kierowanie zespołem - personelem obiektu (bardzo cenne będą szkolenia zamknięte z komunikacji i negocjacji);
- zarządzanie operacyjne, zapewnienie najwyższej jakości usług (od obsługi gości i administrację, aż po sprzątanie obiektu, zaplecze gastronomiczne i inne);
- sprawy finansowe, co wiąże się z podejmowaniem trudnych decyzji biznesowych;
- strategię marketingową hotelu, w tym promocję i nadzorowanie mediów społecznościowych;
- negocjacje z partnerami biznesowymi;
- dobry, pozytywny wizerunek obiektu;
- monitorowanie konkurencji, w tym trendów w branży HoReCa.
Kto może zostać hotelowym managerem?
Manager hotelowy to z pewnością nie jest zawód dla każdego. Osoba ubiegająca się o to stanowisko musi posiadać nie tylko odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, ale też pewne szczególne cechy. Liczy się umiejętność zarządzania, komunikacji interpersonalnej, elastyczność, wytrwałość, zdolność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w stresie, otwartość na rozwijającą się branżę i chęć samodoskonalenia się. Konieczna jest również bardzo dobra znajomość języków obcych, szczególnie języka angielskiego. Na szczęście wielu z tych zdolności można się nauczyć między innymi dzięki szkoleniom zamkniętym, które oferuje firma szkoleniowo-doradcza AVENHANSEN.
Jak zostać managerem hotelu?
Aby ubiegać się o stanowisko managera hotelu, potrzebne będą odpowiednie wykształcenie, nabyte doświadczenie w branży oraz pożądane umiejętności miękkie. Mile widziane będą również dodatkowe atuty, takie jak znajomość pewnych narzędzi czy bycie na bieżąco z trendami i zmianami w środowisku hotelarskim.
Odpowiednie wykształcenie
Pierwszą z podstawowych kwalifikacji na stanowisko managera hotelu jest posiadanie odpowiedniego wykształcenia wyższego. Pożądane jest ukończenie studiów na kierunkach takich jak hotelarstwo, zarządzanie, turystyka, ekonomia czy marketing. Mile widziane będą certyfikaty ukończenia kursów związanych z branżą HoReCa oraz różnorakie szkolenia z zarządzania i HR.
Cenne doświadczenie
Nie bez znaczenia jest również doświadczenie nabyte na różnych stanowiskach operacyjnych hotelu (recepcjonista, kierownik, zarządzanie strefą gastronomiczną czy działem housekeeping). Dzięki pracy w branży możliwe jest lepsze zrozumienie specyfiki działania obiektu i funkcjonowania zespołu. Budowanie kariery hotelarskiej zwykle rozpoczyna się od piastowania podstawowych stanowisk.
Umiejętności miękkie
Bardzo ważne w pracy managera hotelu jest posiadanie pewnych umiejętności miękkich. Są to przede wszystkim: zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników, zdolność do bezproblemowej komunikacji (zarówno z gośćmi, jak i personelem), empatia i zrozumienie potrzeb klientów, odporność na stres, umiejętność pracy pod presją czasu i radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych. Manager hotelowy musi również wykazywać się doskonałą znajomością języków obcych, zwłaszcza angielskiego.
Dodatkowe atuty
Mile widziane w pracy hotelowego managera będą dodatkowe atuty, takie jak:
- śledzenie aktualnych trendów w branży hotelarskiej i orientowanie się w temacie;
- znajomość nowoczesnych narzędzi do pracy;
- wiedza dotycząca roli mediów społecznościowych w środowisku hotelarskim (bardzo ważne we współczesnym świecie ukierunkowanym na cyfryzację i promocję);
- elastyczność i gotowość do pracy zmianowej.
Czy praca managera wymaga dalszego samodoskonalenia?
Manager hotelu powinien być osobą ambitną, która chce się wciąż rozwijać i poszerzać swoje umiejętności. Zaangażowanie w pracę z pewnością przyniesie efekty nie tylko w funkcjonowaniu hotelu, ale również pozwoli zbudować lepszą atmosferę w zespole, co na pewno docenią klienci. Osoba na stanowisku managera może wziąć udział w wielu cennych warsztatach i kursach z branży hotelarskiej, które oferuje firma AVENHANSEN. Są to na przykład:
- szkolenie “Profesjonalne utrzymanie czystości w obiekcie hotelowym”;
- szkolenie “Standardy obsługi gości hotelu w wymiarze międzykulturowym”;
- szkolenie “Profesjonalny hauskeeping jako jeden z podstawowych elementów budowania wizerunku hotelu”;
- szkolenie “Skuteczne zarządzanie zespołem pracowników hotelu - jak być efektywnym liderem w branży hotelarskiej?”;
- szkolenie “Zwiększenie promocji usług hotelowych na portalach społecznościowych z elementami trade markietingu. Jak lepiej wypromować swój hotel?”;
- cenne będą również warsztaty z komunikacji, zarządzania, finansów czy szkolenia językowe.
Na wyżej wymienione szkolenia można ubiegać się o dofinansowanie z KPO. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dofinansowanie z KPO dla branży hotelarskiej
Pracujesz w hotelu i chcesz wznieść swoje umiejętności na wyższy poziom?
Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń zamkniętych z branży hotelarskiej
Przeczytaj na naszym blogu artykuły powiązane:
- Intensywny trening umiejętności managerskich - klucz do efektywnego przywództwa;
- Jak powinna wyglądać obsługa hotelowa?
- Manager w nowoczesnej organizacji: delegowanie, motywowanie, rozmowy z pracownikami.

Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit