Jak wybrać właściwą firmę szkoleniową

Wszyscy pracownicy działów Human Resources, otrzymują setki telefonów, czy też ofert związanych ze szkoleniami pracowników. Skąd jednak mają wiedzieć, które z nich zasługują na dłuższą uwagę, a które w ogóle nie powinny trafić na ich biurko? Jak w całym tym gąszczu usług, trafić na ludzi, których wkład, wiedza i doświadczenie, pomogą pracownikom rozwijać się, wyjaśniać swoje niejasności, poznawać nowinki branżowe oraz doskonalić swój warsztat?


Zacznijmy od sytuacji, w której to nie znamy lokalnego rynku i wcześniej nie zachodziła w naszej firmie potrzeba szukania wsparcia z zewnątrz. Wówczas zacznijmy od przejrzenia ofert pod kątem tego jaki typ usługi nas interesuje. Czy na początek niezbędna jest nam diagnoza potrzeb, czy pomoc przy konkretnym zagadnieniu, który jest tym krytycznym w naszej działalności? Jeśli wiemy, czego szukamy, już na samym początku będziemy mogli odrzucić te propozycje, które być może nie są wcale złe, ale po prostu nie uszyte na naszą miarę. Drugim czynnikiem jest nie co, ale kto miałby nas szkolić. Szukajmy niewątpliwie najlepszych, a zatem trenerów praktyków, którzy nie są jedynie wykładowcami, ale osobami, które mają realne doświadczenie w pracy z danym zagadnieniem i w konkretnej branży. Teoria, teorią, bez niej nie można się obyć, ale to nie wystarcza. Tylko ci co zjedli zęby na jakimś problemie, którzy na “żywym organizmie” jakim jest firma, próbowali, popełniali błędy i dochodzili do najlepszych rozwiązań, odpowiedzą nam na nurtujące pytania, pokażą nowe, bądź inne kierunki działania i otworzą oczy na potencjalne przeszkody, które czasami po prostu muszą się pojawić na pewnych, określonych etapach. Jednak nawet świetny trener, to nie wszystko jeśli okaże się, że firma szkoleniowa nie jest dla nas wystarczająco elastyczna. Co miałoby to oznaczać? Negatywne odpowiedzi na nasze pytania na zasadzie: „wtedy się nie da”, „tak nie będzie dobrze”, „to nie jest do przeskoczenia”.... A przecież przede wszystkim szukamy takich, którzy pokarzą nam, że rzeczy do dziś niemożliwe staną się jak najbardziej do osiągnięcia, dlatego lokalizując partnerów do współpracy, powinniśmy kierować się rzeczywiście ku firmom, które są otwarte na dialog, osiąganie kompromisów, ponieważ tylko efektywna rozmowa pomoże nam na efektywną współpracę.


Jeśli myślicie, że jesteśmy już blisko końca ścieżki decyzyjnej, to nie tak szybko. Nadal bowiem należy sprawdzić kilka kluczowych kwestii, a wśród nich, stronę internetową firm, które nas zaciekawiły. Sam layout może nam wiele dopomóc i podpowiedzieć, gdyż uchwycona tam przejrzystość, kondensacja informacji i danych, które możemy w dowolnym momencie sprawdzić to prawdziwa wartość dodana. Zazwyczaj profesjonalna firma  udostępnia tam opis sylwetek trenerów, czy dodatkowe bonusy, chociażby w postaci interesujących artykułów z zakresu tematyki szkoleniowej, czy forum, z którego możemy czerpać dodatkowe informacje od ludzi, którzy tak jak my poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, a to jest rzeczywiście ważne. I jeszcze jedna istotna kwestia, jaką są referencje firm. Ich opinie, fakt, że w ogóle zdecydowali się na współpracę może być dla nas dodatkową podpowiedzią.


I na koniec, najważniejsze, czyli wiedza tajemna od osób, które fizycznie brały udział we wcześniejszych edycjach szkolenia. Dziś na forach można znaleźć wszystko, to czy panel był interesujący, czy pomógł wynieść coś uczestnikom ze spotkania, czy po prostu dał rezultaty. Jeśli do tego dodamy odpowiednią dla nas cenę, która nomen omen nie zawsze będzie tą najniższą, oraz ogólne dobre wrażenie podczas dotychczasowych rozmów, czy spotkań, które odbywały się o określonej godzinie, były dopracowane merytorycznie a do tego przebiegały w atmosferze współpracy i partnerstwa, to jesteśmy w domu. Na koniec jeszcze jedna uwaga, a mianowicie, jeśli wiecie, że jeszcze nie raz pewnie będziecie chcieli szkolić w pewnych kwestiach pracowników, sprawdźcie czy firma z którą skłonni jesteście współdziałać będzie mogła wam pomóc na szerszym polu, na przykład, w trochę odmiennej tematyce szkoleń, czy też współpracy z innym działem, tak abyście mogli znaleźć swojego długofalowego partnera, który z biegiem czasu sam będzie wiedział czego potrzebujecie, już nie tylko znając specyfikę firmy, ale konkretne aspekty waszego przedsiębiorstwa.

 

 

Maciej Firlit

Maciej Firlit

O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.

Więcej informacji: Maciej Firlit

Jak wybrać właściwą firmę szkoleniową
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów