Jak tworzyć storytelling? Kroki do sukcesu narracji marketingowej

IndoorLubicie słuchać porywających historii? Nie ma osoby, która odpowiedziałaby negatywnie na to pytanie. Ludzkość od zawsze lubiła fascynujące opowiadania, zapisujące się w pamięci słuchacza na dłużej. Jest to zdecydowanie jeden z ich największych atutów - nie sposób wyrzucić ich ze świadomości. Korzyści płynące ze storytellingu są znane i używane w praktykach marketingowych i komunikacji biznesowej.

Chcesz odkryć w sobie umiejętność tworzenia skutecznego marketingu narracyjnego? Wydaje Ci się, że nie potrafisz zwrócić uwagi słuchaczy przy pomocy słów? Postaramy się przybliżyć Ci zagadnienie storytellingu i pokażemy Ci jak go używać.

Spis treści:

Marketing narracyjny - co to jest?

Dlaczego storytelling w marketingu i biznesie jest skuteczny?

Jak tworzyć skuteczny marketing narracyjny krok po kroku?

Storytelling - przykłady skutecznego marketingu narracyjnego

Jak nauczyć się storytellingu? - metody nauczania i szkolenia

Marketing narracyjny - co to jest?

Marketing narracyjny to opowiadane historie przybliżające klientom marki i produkty. Specjaliści twierdzą, że dobrze opowiedziana historia w głównym stopniu przyczynia się do sukcesu firm czy konkretnych osób. W świecie informacji ciężko jest sformułować treść, która nie zginie w pamięci ludzkiej. Storytelling to liryczne i kreatywne podejście do tematu. Opowieści marketingowe angażują klienta w historię firmy i sprawiają, że ze zniecierpliwieniem czeka na jej ciąg dalszy.

Dlaczego storytelling w marketingu i biznesie jest skuteczny?

Wszyscy kochamy opowieści i chwytające za serce, szczęśliwe zakończenia. Storytelling wznosi biznes i budowanie tożsamości marki na inny poziom. Za pomocą marketingu narracyjnego można opowiedzieć o trudnych początkach firmy - o jej założeniu oraz o ludziach, którzy ją tworzą.

Historia o marzeniu, trudach i niesamowitej determinacji prowadzącej do sukcesu. Czy to nie brzmi przekonująco? Marki chcąc sprzedać produkt, często tworzą wokół niego odpowiednią narrację - bohaterów, którzy stają się maskotkami firmy. Takie zabiegi sprawiają, że klient słysząc nazwę brandu będzie pamiętał o jej dobrej reputacji i już zawsze będzie ją kojarzył z dobrze sformułowaną reklamą i jej charakterystycznymi elementami.

 

Sprawdź teraz naszą ofertę szkoleń z zakresu storytellingu i nie tylko

Szkolenia otwarte z umiejętności osobistych

 

Marketing narracyjny jest doskonałym sposobem na pokazanie motywacji firmy. Często podkreśla się długoletnią tradycję i motto. To zdecydowanie skuteczniejsza forma docierania do klientów niż tradycyjna reklama, która nie zawsze łączy się z interesującą fabułą. Jednym z największych plusów storytellingu jest to, że rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie - portale społecznościowe dają ogromne możliwości promocyjne, a dobrze opowiedziana historia zasługuje na przekazywanie jej.

Jak tworzyć skuteczny marketing narracyjny krok po kroku?

Snucie opowieści wydaje się być proste - niestety, w rzeczywistości okazuje się być prawdziwą sztuką. Tak jak w codziennej rozmowie, nie każda opowiedziana historia nas zainteresuje, tak samo jak nie każdy gawędziarz sprawi, że słuchający stanie się integralną częścią jego historii.

Przy tworzeniu storytellingu należy pamiętać o jego głównej zasadzie - opowieść musi wywoływać emocje!

Ciężko je oszukać, są prawdziwe i indywidualne. Kreując naszą opowieść należy bazować na tej części natury ludzkiej, która jest szczera.

Krok 1: Autentyczność przekazu w narracji storytellingowej

Stajemy się coraz bardziej wyczuleni na fałsz. W dobie sfabrykowanych informacji najbardziej pożądane stają się szczere i prawdziwe historie. Storytelling w biznesie to nie suche przekazywanie najbardziej oczywistych faktów. Tworząc historię firmy należy sięgnąć głębiej. Przecież zakładanie własnej działalności nie ogranicza się jedynie do roku jej sformalizowania oraz do zrealizowanych projektów. Jedynie szczerym przekazaniem własnych emocji jesteśmy w stanie przekonać do siebie ludzi. Pokonywanie swoich słabości i osiąganie sukcesu mimo trudności - to właśnie sprawia, że klienci wierzą w ludzi tworzących markę, a nie w idealny twór z którym się mogą się zidentyfikować.

Krok 2: Żywe emocje jako podstawa storytellingu

Każdy krasomówca, który za pomocą słów stara się wywołać określone uczucia w słuchaczu wie, jak ciężkie jest to zadanie - zabranie go dokładnie w to miejsce, które chcemy. Storytelling to znalezienie odpowiedniego balansu między takimi emocjami jak: strach, wzruszenie czy radość. Wywierając silne emocje na swoim odbiorcy, sprawisz, że zapamięta markę, która podarowała mu moment wzruszenia, uśmiech czy chwilę zadumy. Dobra narracja storytellingu w reklamie może być prawdziwą podróżą człowieka w głąb siebie.

Krok 3: Naturalna więź stworzona dzięki storytellingowi

Tworzenie więzi między marką a odbiorcą jest bardzo istotne. Nasza opowieść może nieść nie tylko korzyści dla firmy, ale i dla klienta. Z tego względu tak ważne jest, by nasza opowieść miała odpowiednie przesłanie. Co wyróżnia Ciebie i Twoją markę? Jakie uczucia i wnioski są Ci najbliższe? Jaką radę chciałbyś komuś dać? Odpowiadając sobie na te pytania, dowiesz się, w którą stronę powinien pójść Twój marketing narracyjny. Storytelling ma niesamowitą siłę inspirującą do działania. Dzięki odpowiedniej historii marketingowej odbiorca nie tylko będzie kupował nasze produkty. Będzie rozwijał siebie, kierował się ideą w duchu której działamy. Czy zjednoczenie sobie ludzi i inspirowanie ich nie jest wartością samą w sobie?

Storytelling - przykłady skutecznego marketingu narracyjnego

Storytelling w sprzedaży powinien być przede wszystkim autentyczny i emocjonalny. W końcu baśnie i historie zawsze dotyczyły bezpośrednio ludzi i były dla nich cenną lekcją. O wielkiej mocy storytellingu przekonało się wiele marek, które skutecznie wprowadziły go w życie. Storytelling może urozmaicić treść wiadomości wysyłanej do klienta oraz stworzyć kampanię reklamową. Widać to na przykładzie firmy Coca-Cola, która przy okazji reklam świątecznych nie tylko reklamuje swój produkt, ale i przekazuje uniwersalne wartości, celując prosto w serce odbiorcy. Niewątpliwe mistrzostwo w snuciu opowieści marketingowych osiągnęło Allegro, które stworzyło całą serię reklam storytellingowych. Seria “Czego szukasz” okazała się ogromnym sukcesem - reklama usług firmy była tu jedynie tłem, podczas gdy główną rolę grała wzruszająca historia z którą było bardzo łatwo się utożsamić. Tym właśnie jest storytelling - z drobnymi detalami i historią wziętą prosto z życia.

Jak nauczyć się storytellingu? - metody nauczania i szkolenia

Obecnie umiejętność tworzenia skutecznego storytellingu jest bardzo pożądana przez pracodawców. Zwłaszcza w biznesie i marketingu. Z racji tego, że kwestia marketingu narracyjnego jest bardzo skomplikowana i trudna, warto skorzystać ze szkoleń proponujących metody nauczania snucia opowieści oraz rozwiązania ułatwiające ich formułowanie. Odpowiednie szkolenie ze storytellingu w biznesie pomaga w podejmowaniu skutecznych działań trafiających do klienta i pozwalających na zaskarbienie sobie ich zaufania. Nowoczesne formy marketingu pozwalają na uruchomienie swojej kreatywności i pokazanie autentycznej strony promowanej marki. Warto pokazać, że jest tworzona przez ludzi dla ludzi oraz stosować metody, które działają na nas samych.

 

Stosuj storytelling w swoim biznesie - sprawdź naszą ofertę szkoleń

Szkolenia otwarte z umiejętności osobistych

Maciej Firlit

Maciej Firlit

O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.

Więcej informacji: Maciej Firlit

Jak tworzyć storytelling? Kroki do sukcesu narracji marketingowej
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów