Jak radzić sobie z nerwami?

Stany nerwowe towarzyszą nam każdego dnia. Czy to w pracy, w której szef albo inny pracownik przysłowiowo „działa nam na nerwy”, czy w domu, gdy kłócimy się z innymi domownikami o rzeczy błahe, lub każda inna sytuacja, która wpływa na nas negatywnie, dotyczy braku równowagi emocjonalnej. Na szczęście temat walki z nerwami nie jest obcy współczesnej psychologii – jest to bowiem kolejny obiekt badań którym ta nauka się zajmuje. Opisuje głównie sposoby radzenia sobie z nerwami oraz z towarzyszącym mu stresem. Artykuł ten powstał po lekturze książki "Sposób na nerwy" dr Zygmunta Więcka i mgr Adama Jawińskiego.  Radzenie sobie ze stanami nerwowymi objawiającymi się w momentach stresujących to umiejętności których opanowanie stanie się nieodzowne w codziennym życiu wielu ludzi.


Wspomniane we wstępie stany napięć, zdenerwowania, tzw. stresy, stanowią prawdziwą dolegliwości naszego wieku. Pomimo jednak ich innego charakteru niż np. głód lub odczucie pragnienia, również są zjawiskiem całkowicie naturalnym. Stan nerwowy może pojawiać się w momencie, gdy reakcja naszego organizmu przyjmuje charakter obronny. Dzieje się tak, ponieważ stany te wynikają właśnie z naszych własnych reakcji obronnych. Pojawiają się w czasie, gdy wydaje się nam, że drogie dla nas rzeczy (bezpieczeństwo, szczęście, spokój, dobrobyt lub godność osobista) są w pewien sposób zagrożone. Tak więc stan napięcia - z biologicznego punktu widzenia - jest stanem wprawdzie nieprzyjemnym, ale zrozumiałym i naturalnym, jeśli nie przechodzi w stan chroniczny. Ma to miejsce gdy:

 

  1. Drobne niepowodzenia i nieistotne konflikty życiowe mają wystarczającą siłę do tego, aby wprawić człowieka w stan podniecenia i napięcia.
  2. Gdy dana osoba stwierdza, że coraz trudniej układają się jej stosunki z innymi ludźmi i vice versa.
  3. Gdy pojawia się obawa przed spotkaniem konkretnych ludzi i sytuacji, zwłaszcza przed tymi sytuacjami które dawniej uznawano za bezpieczne lub normalne.
  4. Gdy zachowania wobec znajomych i osób bliskich przyjmują charakter podejrzliwości i niedowierzania.
  5. Gdy drobne przyjemności i małe zwycięstwa w codziennej pracy nie przynoszą dawniej odczuwanego zadowolenia z siebie i poczucia spełnienia.

 

W momencie gdy uznamy, że któryś z powyższych punktów odnosi się do naszej obecnej kondycji i codziennego samopoczucia, powinniśmy zastosować się do konkretnych porad. Poniżej zawartych zostaje kilka wniosków wynikłych z lektury książki, a które mogą okazać się wartościowym drogowskazem dla ludzi u których któryś z powyższych punktów występuje w silnej postaci.


Porada 1 - Wyrzuć to z siebie


W momencie gdy coś człowieka trapi od wewnątrz, istotne jest uzewnętrznienie danego uczucia. Najlepszym sposobem, znanym chyba każdemu kto choć raz w życiu potrzebował się „wyżalić”, jest skontaktowanie się z przyjacielem. Niekoniecznie musi być to osoba obca – sposobem zaciskania rodzinnych więzi jest rozmowa z zaufanym członkiem rodziny. W ostateczności, gdy uważamy iż nie możemy porozmawiać na dany temat z tego powodu, iż wstydzimy się przed znajomymi lub rodziną, rozwiązaniem jest kontakt z lekarzem. Opowiedzenie o kłopotach, podzielenie się nimi rozładowuje stan nerwowego napięcia, pozwala ujrzeć problem w jaśniejszym świetle i ustosunkować się do niego bardziej obiektywnie.


Porada 2 - Odłóż to na pewien czas


Tymczasowa ucieczka od problemu, który trapi człowieka, na pewien czas pozwala na rozładowanie napięcia. Porzucenie problemu na rzecz spotkania ze znajomymi, pójście do kina z bliską osobą, lektury dobrej książki lub każdy inny rodzaj rozrywki jak nam odpowiada pozwoli odpocząć nam od problemu. Uparte jego rozpatrywanie niczego nie rozwiązuje. Warto poczekać do momentu aż będzie się w lepszej formie psychicznej, emocjonalnej i intelektualnej.

 

Porada 3 - Postaraj się opanować gniew


Niestety coraz częściej bywa tak, że gniew stanowi naszą naturalną reakcję na przeszkody i niepowodzenia. Naszą pierwszą reakcją na taki stan rzeczy powinna być próba okiełznania uczucia gniewu. Gniewna reakcja niczego przecież nie załatwia. Zwłaszcza że po takiej reakcji często towarzyszy poczucie winy. W momencie gdy czujemy, iż grozi kolejny wybuch gniewu, zaleca się odłożyć sprawę, która może go wywołać i narzucić sobie jakiś fizyczny wysiłek: sportowy, gospodarski (pranie lub praca w ogródku) lub zwykły spacer. Gdy poczucie pierwszego gniewu i złości minie, z satysfakcją można uznać, iż mając spokojny umysł, lepsze rozwiązania problemu same przychodzą.

 

Porada 4 - Pamiętaj, inni też mają rację


Konflikt z otoczeniem może również wywołać nasza postawa wobec innych – zwłaszcza gdy zachowujemy się w sposób zawzięty i zbuntowany. Mając świadomość posiadanej racji, należy jej bronić ze świadomością – jeśli my mamy rację, to inni siłą rzeczy będą musieli się do tego przystosować (fakty mówią same za siebie). Dlatego nie musimy podchodzić do kwestii przekonania drugiej osoby do naszego punktu widzenia w sposób nerwowy. Zwykłe i spokojne przedstawienie faktów przemawiających na naszą korzyść da o wiele lepszy rezultat niż krzyk i ciskanie pięściami. Podczas rozmowy w której występuje konflikt racji, nie można również od razu dawać upust swoim negatywnym uczuciom, lecz również dać do zrozumienia drugiej stronie, iż szanuje się ich punkt widzenia. Zwłaszcza z zastrzeżeniem że (w przypadku gdy nie mieliśmy racji od samego początku) potrafimy przyznać się do swojej pomyłki. Ale nawet jeśli mamy całkowitą rację - warto pamiętać, że dla ludzkiego systemu nerwowego lepiej jest ustąpić od czasu do czasu.

 

Porada 5 - Nie musisz we wszystkim być najlepszy


Człowiek w stanie napięcia ugina się pod ciężarem swoich obowiązków i zadań. Warto zatem pamiętać o pewnej selekcji: najpierw załatwiać sprawy najważniejsze. Gdy z nimi się uporamy, drobiazgi niemal zawsze ułożą się same. Być może jednak dana osoba należy do typu osobowości która uważa iż wszystko co potrafią zrobić inni, oni zrobią lepiej. Co wtedy? Najważniejsze jest uświadomienie sobie, że nie istnieje człowiek najlepszy we wszystkim. Przeświadczenie o takim stanie własnych umiejętności bywa zwodnicze i w konsekwencji rujnuje samopoczucie. O wiele lepiej jest znaleźć jakąś kategorię w której faktycznie jesteśmy dobrzy lub najlepsi i której wykonywanie faktycznie sprawia nam przyjemność i na polu tej dyscypliny kontynuować swój rozwój.

 

Porada 6 - Bądź wyrozumiały dla innych i dla siebie


Oczekiwanie zbyt wiele od innych ludzi to zwodnicza droga, która prowadzi to do rozczarowania. Ci inni - to może być żona, mąż, dzieci lub krąg najbliższych przyjaciół. Pamiętać należy: każde z nich ma własną indywidualność, każde z nich rozwija się nie według naszego planu, naszych potrzeb i ambicji, lecz własnych pragnień. Nie warto szukać w nich stron najsłabszych lecz przeciwnie, warto starać się dostrzegać w nich to, co najlepsze. Zadowoli to obie strony, a i nam pozwoli na samokrytyczne spojrzenie.

 

Porada 7 - Nie unikaj ludzi


Gdy narzekamy na poczucie osamotnienia to jest to często twór wyobraźni i skutek odsuwania się od ludzi. Między prawdziwym osamotnieniem a "pchaniem się", eksponowaniem się w pracy i towarzystwie istnieje jeszcze pośrednia droga: normalne obcowanie z ludźmi. Jest to najlepszy i najzdrowszy sposób obcowania z drugim człowiekiem.

Warto na koniec jeszcze wspomnieć o ogromnym znaczeniu jakie ma dla naszego życia relaks. Odpoczynek pozwala odegnać złe uczucia i negatywne sytuacje, a zwłaszcza pozwala na jakiś czas zapomnieć o problemach. To ostatnie jest bardzo istotne, lecz o tym już wspominałem. Zatem stosując metody przedstawione powyżej i zasięganie dalszych informacji o metodach radzenia sobie z nerwami i zapobieganie sytuacjom w których stany nerwowe występują możemy stać się ludźmi czerpiącymi o wiele więcej radości z życia niż dotychczas.
 

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 

AVENHANSEN Sp. z o.o. zezwala na kopiowanie i wklejanie na inne strony internetowe powyższego artykułu pod warunkiem dodania pod artykułem poniższego tekstu i dodania linka do tej strony:

Artykuł jest własnością firmy szkoleniowej AVENHANSEN Sp. z o.o.

Link do artykułu »

 


 

 
Jak radzić sobie z nerwami?
Oceny: 3 z 5 z 111 głosów