Czym jest bierna agresja w pracy? Wyjaśniamy, jak sobie z nią radzić

jak radzić sobie z bierną agresją w pracyNawiązywanie relacji w miejscu pracy często wiąże się ze współpracą z członkami zespołu, ale może również wymagać pokonywania trudnych sytuacji. Zdarza się, że współpracownicy uciekają się do zachowań pasywno-agresywnych, gdy czują się zdenerwowani lub niedocenieni i nie wiedzą, jak rozwiązać swoje konflikty. Osoby, które milczą, mają złe nastawienie, zwlekają z wykonywaniem zadań lub uczestniczą w innych pasywno-agresywnych zachowaniach, mogą przyczynić się do powstania toksycznego środowiska pracy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się czym jest bierna agresja i jak możemy jej przeciwdziałać.

Spis treści:

Czym jest bierna agresja?

Jak rozpoznać bierną agresję w miejscu pracy?

Dlaczego zachowanie pasywno-agresywne w pracy jest szkodliwe?

Jak radzić sobie z bierną agresją ze strony współpracowników?

Jakie kursy i szkolenia pomogą rozpoznać pasywną agresję w pracy i jej przeciwdziałać?

Czym jest bierna agresja?

Bierna agresja to celowy, ale ukryty sposób komunikowania uczucia złości i niezadowolenia. Obawiając się konfrontacji, osoby pasywno-agresywne wyrażają uczucia pośrednio, poprzez szereg zachowań, które często dla innych są bardziej frustrujące niż bezpośrednia konfrontacja. Zamiast prowadzić otwartą dyskusję, wybierają komunikację niewerbalną lub komentarze, aby inne osoby w miejscu pracy domyśliły się tego, o co im chodzi. 

Jak rozpoznać bierną agresję w miejscu pracy?

Bierna agresja zakłóca produktywne działanie środowiska pracy. Pozostawiona bez kontroli, może doprowadzić do napływu szkodliwych i całkowicie nieprofesjonalnych zachowań, takich jak plotkowanie, sabotaż i odwet. Typowe mechanizmy, którymi posługuje się osoba stosująca bierną agresję to: 

  • ignorowanie właściwych sposobów rozwiązywania problemów, a zamiast tego wykorzystywanie dysfunkcyjnych metod (rozsiewanie plotek, ciągłe narzekanie);
  • odwlekanie odpowiedzi lub pozostawianie niedokończonych zadań;
  • stosowanie ciągłych, wiarygodnych wymówek, aby uniknąć podjęcia niektórych obowiązków;
  • używanie sarkazmu;
  • milczące traktowanie kolegów z zespołu;
  • zawstydzanie innych w miejscach publicznych;
  • notoryczne kłamstwa, aby celowo wprowadzić innych w błąd;
  • spóźnianie się do pracy oraz nieoddzwanianie bez podania konkretnego powodu; 
  • granie ofiary;
  • obwinianie innych.

Dlaczego zachowanie pasywno-agresywne w pracy jest szkodliwe?

Współpracownicy wykazujący bierną agresję często źle wpływają na pracę całego zespołu. Ich zachowanie może przyczynić się do:

  • trudności z pracą w grupie: osoby działające bierno-agresywnie są często trudne do współpracy. Ich koledzy mogą wahać się przed kontaktem z nimi w ważnych sprawach lub unikać wykonywania razem z nimi projektów.
  • pozostawienia problemów nierozwiązanych: takie osoby często są zdenerwowane z ważnego powodu. Jednak ponieważ nie komunikują się bezpośrednio, menedżerowie i współpracownicy mogą nie dowiedzieć się o ważnych sprawach, a zatem pozostają one nierozwiązane.
  • wykonywania zadań poniżej oczekiwań: często nie są w pracach efektywni, jeśli nie są w stanie poradzić sobie ze swoimi emocjami lub jeśli nie potrafią dostosować swojego zachowania do skutecznej współpracy.
  • podważania wysiłków grupy: w najgorszych przypadkach, osoby pasywno-agresywne mogą aktywnie działać na niekorzyść zadań zespołu. Często przekonują samych siebie, że w wyniku niesprawiedliwego traktowania, którego doświadczyli, mają prawo ingerować w projekt lub nie wypełniać swoich obowiązków.

 

Chcesz nauczyć się lepiej rozwiązywać konflikty w zespole?

Zobacz ofertę szkoleń z zarządzania

 

Jak radzić sobie z bierną agresją ze strony współpracowników?

Aby poradzić sobie z zachowaniem bierno-agresywnym, warto rozpoznać, czym jest i skąd może pochodzić. Starajmy się nie dopuścić do tego, aby takie postępowanie wpłynęło na nas lub relacje naszego zespołu. Z problemem biernej agresji w pracy można sobie poradzić przez: 

  • Poświęcenie czasu na konfrontację z pracownikiem, który wykazuje bierną agresję. Starajmy się unikać prowadzenia rozmowy w miejscu, w którym może być słyszana przez inne osoby. 
  • Spokojne zidentyfikowanie zachowań – bądźmy konkretni i unikajmy używania ogólnego języka, takiego jak „zawsze dzwonisz z powodu choroby i opuszczasz spotkanie personelu” lub „nigdy nie odpowiadasz na e-maile”. Odnieśmy się do jednej lub więcej okazji, w których ich postępowanie spowodowało opóźnienia w projekcie i omówmy, dlaczego jest to ciągły problem.
  • Próbę określenia źródła ich zachowania - pytajmy o motywacje w przyjazny, ale stanowczy sposób. Jeśli uda nam się dowiedzieć, co jest powodem ich negatywnych emocji, może będziemy w stanie wyjaśnić sytuację. 
  • Nawet jeśli to my jesteśmy przyczyną ich wrogości, wznieśmy się ponad ich złość i postarajmy się usunąć z rozmowy własne emocje, starając się stworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmowy o problemach.
  • Zarekomendowanie lepszych przyszłych rozwiązań problemów. 

Jakie kursy i szkolenia pomogą rozpoznać pasywną agresję w pracy i jej przeciwdziałać?

Bierne zachowania agresywne - złośliwe lub niezamierzone przyczyniają się do powstania toksycznego środowiska w miejscu pracy. Dlatego niezbędne jest szybkie ich wyłapanie i odpowiednie kierowanie pracą zespołu. Pomóc w tym mogą szkolenia otwarte lub szkolenia zamknięte dla kadry zarządzającej, takie jak współpraca i komunikacja w zespole oraz zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników, a także szkolenie z budowania zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje. Rozmowy z pracownikami i próba regulowania ich zachowań to niełatwe zadanie, dlatego warto skorzystać z kursu rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz szkolenia ze sztuki podejmowania decyzji

Przeczytaj na naszym blogu również:

Maciej Firlit

Maciej Firlit

O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.

Więcej informacji: Maciej Firlit

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Czym jest bierna agresja w pracy? Wyjaśniamy, jak sobie z nią radzić
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów