Jak nie stracić pieniędzy na szkolenia?

Podjęcie decyzji o przeprowadzeniu dla swoich pracowników lub wzięciu udziału w szkoleniach, wiąże się z koniecznością wyboru odpowiedniego partnera biznesowego, który je przeprowadzi. Na rynku tym panuje duża konkurencja. Jakie kryteria należy brać pod uwagę przy wyborze firmy szkoleniowej?


Zróżnicowanie na rynku


Przystępując do analizy rynku szkoleniowego, można być zaskoczonym tym, jak bardzo jest on rozczłonkowany. W jego obrębie funkcjonują różne podmioty prowadzące szkolenia, w tym:

  • duże firmy szkoleniowe, oferujące szeroki zakres tematyczny szkoleń;
  • instytuty badawczo-szkoleniowe;
  • średnie i małe firmy oferujące najczęściej wyłącznie szkolenia z jednej branży lub zakresu wiedzy;
  • trenerzy niezależni, wyspecjalizowani w jednej dziedzinie.


Nie można jednoznacznie powiedzieć, że największe firmy szkoleniowe czy instytuty będą lepiej przygotowane do świadczenia usług szkoleniowych niż firmy z sektora MŚP lub freelancerzy. Wszystko zależy od kwalifikacji samych trenerów.


Najważniejsze osoby prowadzące szkolenia
 

Wybierając firmę szkoleniową, największą uwagę powinniśmy zwrócić na kompetencje i doświadczenie trenerów, z którymi my lub nasi podwładni ostatecznie będą mieli styczność. To osoby prowadzące szkolenia decydują w dużej mierze o jakości świadczonych usług. Są oni odpowiedzialni za rozpoznanie potrzeb szkoleniowych kursantów, przygotowanie pod ich kątem procesu szkoleniowego i jego przeprowadzenie. Na koniec powinni sprawdzić, czy cele szkolenia zostały osiągnięte i ewentualnie nawiązać trwałą współpracę z klientami.

Firma szkoleniowa powinna zatrudniać wykwalifikowanych trenerów, którzy posiadają praktyczną wiedzę z interesującego nas obszaru szkoleniowego. Nie ma znaczenia, że np. w danym podmiocie zatrudniony jest trener z najwyższymi uprawnieniami z zakresu psychologii pracy i motywowania pracowników, jeśli chcemy przeprowadzić kursy związane z technikami marketingowymi i szkolenia sprzedażowe. Jeśli trener nie zetknął się w toku swojej praktyki zawodowej z problemami związanymi ze sprzedażą i organizacją akcji marketingowych, nie będzie wnosił wartości dodanej do prowadzonych szkoleń. Posiadając praktyczną wiedzę z pożądanym temacie, stanie się on bardziej skuteczny i wiarygodny w oczach wszystkich uczestników danego kursu. Bez tego nie będą oni zaangażowani w aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach organizowanych podczas szkoleń.

Doświadczenie i aktualizowana na bieżąco wiedza trenerów w zakresie tematu szkolenia są ważne, ale równie istotne jest to, jakie mają oni doświadczenie w pracy jako szkoleniowcy. Im dłużej dana osoba pracowała na tym stanowisku, tym teoretycznie lepiej opanowała techniki szkoleniowe i będzie mogła w pełniejszy sposób przekazać swoją wiedzę oraz kształtować umiejętności wszystkich uczestników szkolenia.
 

Uwaga!
 

Warto sprawdzić, czy trener, który docelowo ma prowadzić szkolenie w naszej firmie, posiada dyplom ukończenia wyższej uczelni lub akademii trenerskiej - w kraju lub za granicą. Obecnie w Polsce funkcjonuje około 50 szkół trenerów, które mają rzetelnie sprawdzony i profesjonalny system rozwoju takich osób. Zapewniają najwyższe standardy szkoleniowe na polskim rynku. Ukończenie takiej akademii jest podstawą do tego, aby uznać trenera za prawdziwego fachowca, znającego odpowiednie metody pracy i standardy, jakimi posługuje się podczas prowadzenia zajęć.
 

Pozostałe kryteria wyboru firmy szkoleniowej
 

Wieloletnie doświadczenie w branży szkoleniowej, zatrudnianie wykwalifikowanych trenerów, wiele osób przeszkolonych, zadowolonych z prowadzonej działalności czynią z firmy szkoleniowej odpowiedniego partnera biznesowego dla kolejnych klientów. Na polskim rynku przykładem takiej firmy szkoleniowej będzie AVENHANSEN, która istnieje na rynku od 2007 roku. Zrealizowała ponad 500 szkoleń zamkniętych i 400 szkoleń otwartych, w których odpowiednio przeszkolono ponad 8 tys. osób i ponad 3,2 tys. osób. O fachowości i skuteczności działania akurat tej firmy szkoleniowej świadczy fakt, że wielu przeszkolonych klientów wraca z kolejnymi zapytaniami o szkolenia.


Firma ma doświadczenie w realizacji działań szkoleniowych różnego typu, w tym:

  • wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych, trwających po kilka dni,
  • dużych projektów szkoleniowych,
  • sesji coachingowych,
  • doradztwa indywidualnego,
  • usług „Tajemniczy Klient”.


Wybrana do współpracy firma szkoleniowa powinna oferować szkolenia o odpowiednim zakresie wiedzy, realizowane według najlepiej dobranych dla klienta metod. Dopasowanie szkoleń optymalnie pod kątem prezentowanych przez uczestników potrzeb jest kluczem do sukcesu szkoleniowego.

Jak nie stracić pieniędzy na szkolenia?
Oceny: 5 z 5 z 15 głosów