6 powodów, dlaczego pracownik nie chce się szkolić

co zrobić, gdy pracownicy nie chcą się szkolićJeśli już rozpoczęliśmy naszą drogę zawodową, to niezależnie od tego, czy jesteśmy konsultantem do spraw marki własnej czy operatorem linii produkcyjnej, powinniśmy nieustannie podnosić swoje kompetencje i regularnie uczestniczyć w szkoleniach. Zdarza się jednak i tak, że pracownicy nie zawsze chcą aktywnie brać udział w organizowanych dla nich szkoleniach. Z czego mogą wynikać takie zachowania i co zrobić, by przekonać pracownika do udziału w szkoleniach?

Spis treści: 

Dlaczego warto szkolić pracowników?

Jaki stosunek do szkoleń wykazują pracownicy? 

Dlaczego pracownicy nie chcą się szkolić? 

W jakie szkolenia dla pracowników warto zainwestować? 

Jak zachęcić pracownika do udziału w szkoleniach? 

Jak efektywnie przeprowadzić szkolenia kadry pracowniczej?

Szkolenia online dla pracowników

Dlaczego warto szkolić pracowników? 

Każdą firmę - niezależnie od jej profilu działalności - tworzą pracownicy. Bez nich generowanie jakichkolwiek zysków byłoby niemożliwe. Niezależnie od tego, jak świetnie wykształconego i doświadczonego pracownika zdecydowaliśmy się zatrudnić, warto inwestować w jego nieustanny rozwój. Najprostszym sposobem podnoszenia kwalifikacji pracowników są szkolenia, które mogą przybierać różne formy. Uczestnictwo w szkoleniach przynosi korzyści zarówno samemu pracownikowi - ma on możliwość rozwoju, jak i pracodawcy - wykorzystuje on zdobyte przez niego umiejętności.

Korzyści wynikające ze szkoleń pracowników: 

  • wyszkolona i doświadczona kadra podnosi profesjonalizm i jakość wykonywanej pracy;

  • szkolenia dają możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności, które pracownik może następnie wykorzystać podczas swojej pracy zawodowej;

  • szkolenia pomagają pracownikom bardziej identyfikować się z firmą;

  • szkolenia traktowane są jako element systemu motywacyjnego, a udział w nich jest formą nagrody dla pracowników; 

  • poprzez uczestnictwo w szkoleniach i kursach pracownicy mają możliwość zaspokojenia swoich ambicji samorealizacji;

  • dobrze wyszkoleni pracownicy mogą zaangażować się w obszary, które były dotychczas zlecane podmiotom zewnętrznym;

  • inwestowanie w szkolenia pracowników może polepszyć/zmienić wizerunek firmy na zewnątrz (zacznie ona być postrzegana jako organizacja pozwalająca swoim pracownikom się rozwijać). 

 

Zobacz ofertę szkoleń dla pracowników

Szkolenia otwarte dla przedstawicieli różnych branż

 

Jaki stosunek do szkoleń wykazują pracownicy? 

Stosując pewne uproszczenie, można wyróżnić trzy postawy. 

Postawa nr 1 

Reakcja idealna: nauczę się czegoś nowego, będę mógł zasięgnąć porady w spornych kwestiach, poznam ludzi z branży, poszerzę swoje umiejętności. 

Postawa nr 2

Olewająco-obojętna: super, nie trzeba będzie się wysilać, posiedzi się trochę, posłucha, poobija, a zawsze to trochę czasu zleci.

Postawa nr 3

Nie chcę, ponieważ się boję lub nie widzę sensu, by brać w nim udział. 

Dlaczego pracownicy nie chcą się szkolić? 

O ile dwa pierwsze nastawienia są logiczne i łatwo wytłumaczalne, tak trzecia postawa jest dla wielu zaskakująca, szczególnie jeśli bierzemy pod uwagę ilość osób, które w ten właśnie sposób reagują. Przyczyn braku zainteresowania szkoleniami może być wiele, a oto niektóre z nich:

Powód #1: Strach przed nowymi obowiązkami i zwiększeniem odpowiedzialności po szkoleniu 

Pracownicy dobrze wiedzą, jaki jest częsty powód wysyłania podwładnych na szkolenia. Stanowią one swoiste przygotowanie do rozszerzenia poziomu obowiązków, do zmiany profilu zadań, jaki przysługuje zatrudnionemu, a co za tym idzie, do zwiększenia odpowiedzialności. Tego typu „awans” nie wszyscy tak jednak traktują, odbierając go nawet jako karę, której z udręczeniem muszą się poddać. Wysyłany na szkolenie pracownik, obawia się, że ukończenie warsztatów będzie równoznaczne z faktem, że jako uczestnik powinien wyjść z niego niczym alfa i omega, obeznany, pewny tego, jak skorzystać z wiedzy, bogatszy w gotowe rozwiązania, czyli po prostu wart pieniędzy, jakie zostały w niego zainwestowane

Powód #2: Lęk przed ośmieszeniem

Niska samoocena, przysłowiowa ,,walka szczurów” w firmie, powodują, że wiele osób żywi prawdziwą niechęć do szkoleń z powodu obawy, że się ośmieszą. Ci, którzy już tam byli wiedzą, że czasami należy wziąć udział w zadaniu, reprezentować grupę, stanąć do scenki, czy też podzielić się swoim doświadczeniem, a dla niektórych nie ma przecież nic bardziej przerażającego. 

Powód #3: Strach przed konfrontacją z innymi przedstawicielami branży 

Wiele banków, koncernów, posiada swoje placówki rozsiane po całej Polsce. Niejednokrotnie zdarza się, że organizowane są wielkie zwołania wszystkich zatrudnionych osób z danej branży połączone ze szkoleniami. I o ile, dla osób z wielkich korporacji, jest to chleb powszedni, to dla wielu pozostałych, stanowi rodzaj wyzwania nie zawsze przynoszącego jedynie pozytywne odczucia. Muszą oni spać w hotelu, zostawić na kilka dni rodziny i przede wszystkim skonfrontować się z tymi, których na co dzień słyszą jedynie po drugiej stronie słuchawki. Dla wielu jest to więc wystarczający powód, by zrezygnować z udziału w szkoleniu.

Powód #4 Złe doświadczenia pracownika ze szkoleniami 

Niechęć do brania udziału w szkoleniach bardzo często wiąże się również ze złymi doświadczeniami w przeszłości. Pracownicy mogą nie widzieć sensu brania udziału w szkoleniu, jeśli kiedyś uczestniczyli w kiepskim kursie, niedopasowanym do potrzeb, specyfiki pracy, jej organizacji czy mającym zbyt dużo teorii, a mało ćwiczeń

Powód #5 Firma nie chce wykorzystać nowych umiejętności pracownika zdobytych na kursie 

Pracownicy nie chcą się szkolić, gdy firma, w której pracują, nie robi nic w tym kierunku, aby wykorzystać nowe umiejętności i pomysły wyniesione ze szkolenia. Pracownik, mimo że uczestniczył w szkoleniu i nabył nowych umiejętności, to inni ciągle negują jego działania i trzymają się starych, utartych schematów. 

Powód #6 Pracownik nie chce się wychylać

Jeśli pracownik widzi, że nikt inny nie uczestniczy w szkoleniach i nie podnosi swoich umiejętności, to również i on zaczyna się zastanawiać, czy warto się wychylać. 

W jakie szkolenia dla pracowników warto zainwestować? 

Jeśli pracodawcy decydują się na zorganizowane szkolenia, to liczą na to, że będzie to inwestycja, która przyniesie wymierne korzyści. 

Kursy językowe dla pracowników 

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że obecnie dobra znajomość języka obcego jest niezbędna praktycznie w każdym zawodzie. Dlatego aby podnieść kompetencje swoich pracowników w tym zakresie, warto zainwestować w szkolenia językowe. Zwłaszcza business english to coraz przydatniejszy zakres języka w gronie międzynarodowym. Dobrze jest poznać zwroty i słówka, które umożliwią swobodne komunikowanie się w języku angielskim z przedstawicielami innych narodowości. 

Szkolenia z kompetencji miękkich dla pracowników 

Szkolenia miękkie dla pracowników to inwestycja, która przekłada się bezpośrednio na stan firmy - jakość i szybkość wykonywanej pracy, umiejętności interpersonalne, poziom komunikatywności, organizację czasu pracy i samodyscyplinę. Służą one rozwojowi różnych umiejętności i kompetencji. Przykładowo w przypadku kadry kierowniczej najczęściej stawia się na szkolenia miękkie z zakresu doskonalenia umiejętności menedżerskich czy zarządzania zespołem. Pracownicy mający kontakt z klientem zwykle wysyłani są na szkolenia ze sprzedaży i obsługi klienta, takie jak skuteczna sprzedaż czy skuteczne negocjacje biznesowe. Wśród szkoleń miękkich dla pracowników niezwykłą popularnością cieszą się również szkolenia z umiejętności osobistych, na których można poznać tajniki autoprezentacji i wystąpień publicznych na żywo i online lub nauczyć się współpracy i komunikacji w zespole

Szkolenia specjalistyczne dla kadry 

Podnoszenie umiejętności w konkretnej dziedzinie wymaga przeprowadzenia specjalistycznych szkoleń dla pracowników. W zależności od wykonywanego zawodu mogą to być szkolenia z prawa, administracji, finansów, marketingu i PR-u, etc. 

 

Chcesz podnieść kompetencje swoich pracowników? Skorzystaj z naszej oferty

Szkolenia otwarte z umiejętności osobistych

 

Jak zachęcić pracownika do udziału w szkoleniach? 

Aby pracownicy chcieli brać udział w szkoleniach, muszą widzieć w nich przede wszystkim sens, wiedzieć, że nauczą się czegoś, co będą mogli później wykorzystać w swojej pracy. Odpowiedni dobór słów, wyjaśnienie powodów delegowania pracownika na szkolenie i wreszcie pokazanie pracownikowi, że szkolenie to nagroda za jego wysiłki i wkład w pracę może właściwie nastawić zatrudnionego i spowodować, że będzie on rzeczywiście chciał coś wynieść z propozycji poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności.

Jak efektywnie przeprowadzić szkolenia pracowników? 

Decydując się na szkolenia pracowników, należy zadbać by odpowiadało ono na aktualne potrzeby kadry. Wybierając firmę szkoleniową, koniecznie trzeba sprawdzić, jaki program oferuje, jakie doświadczenie posiada w realizacji szkoleń czy ma jakiś certyfikat jakości usług, a także dowiedzieć się, jakim zapleczem technicznym dysponuje: sale szkoleniowe, sprzęt szkoleniowy, rzutnik, komputer itd. 

Wszystkich zainteresowanych szkoleniami dla pracowników zapraszamy do firmy szkoleniowo-doradczej AVENHANSEN. Posiadamy bogatą ofertę szkoleniową zarówno w zakresie szkoleń otwartych, jak i zamkniętych. Organizujemy otwarte szkolenia biznesowe w Krakowie i innych miastach w Polsce.

Szkolenia online dla pracowników 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów, w związku ze zmieniającą się rzeczywistością, wprowadziliśmy do naszej oferty szkolenia online. Dzięki szkoleniom w formie zdalnej pracownicy mogą rozwijać swoje umiejętności bez wychodzenia z biura czy z domu. Oferta szkoleń online jest niezwykle bogata i różnorodna, dlatego jesteśmy pewni, że każda branża dopasuje takie szkolenia, które pozwolą podnieść kompetencje kadry pracowniczej. 
 

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak efektywnie zarządzać szkoleniami w firmie.

6 powodów, dlaczego pracownik nie chce się szkolić
Oceny: 4 z 5 z 286 głosów