Czas na relaks

Różnorodne techniki i metody relaksacyjne w dzisiejszym, zapracowanym społeczeństwie są bardziej pożądane niż wcześniej. Większość z nas ma dokładnie zaplanowany grafik, a zadania jakie są nam stawiane każdego dnia wymagają od nas największej efektywności wykonywanej pracy, a czas jaki poświęcamy na zwiększanie swojej produktywności coraz częściej dokonuje ekspansji kosztem naszego wolnego czasu, który powinien być poświęcany nam samym jak i naszym najbliższym – czyli powinien być czasem przeznaczonym na odpoczynek. Niestety, coraz częściej rezygnujemy z owego wolnego czasu, mówiąc sobie że „odpocznę jak skończę” lub „dopóki tego nie zrobię, dopóty nie będę odpoczywać”, co potem odbija się czkawką na naszym własnym zdrowiu. Z pomocą w tym momencie przychodzą techniki relaksacyjne, które dzięki specjalnym metodom i zawartymi w nich mechanizmami wpływają łagodząco zarówno na nasz umysł jak i na nasze ciało.

 

Szkolenie nad morzem


Do najbardziej znanych metod, często stosowanych w terapiach i szkoleniach prowadzonych dla ludzi z różnych sfer życia społecznego należy trening autogenny. Osobą której zawdzięczamy tą technikę jest niemiecki lekarz i psychiatra, Jahannes Schultz. Technika ta została wprowadzona do oficjalnych technik psychoterapeutycznych w pierwszej połowie XX wieku. Metoda ta wykorzystuje mechanizmy występujące np. w jodze. Jej korzenie sięgają do o wiele starszych systemów wpływających na kondycję człowieka i rozwijaniu jego potencjału - tutaj wymienić należy pokrewne techniki takie jak chińskie tai-chi, joga czy też qi gong. Polegają one głównie na uaktywnieniu autonomicznego układu nerwowego osoby która pragnie poprawić swój ogólny stan psychiczny, nadwyrężony codziennym stresem i obowiązkami związanymi i wynikającymi z charakteru współczesnego, szybkiego trybu życia. Zaletą, wynikającą z istoty i celu jaki obiera technika autogenna jest nakierowanie na aspekt świadomości, myśli, gdyż za podstawę ćwiczeń bierze zarówno działania umysłu pod postacią świadomych, nakierowanych na dany obiekt myśli jak i na oddziaływanie umysłu. Trening autogenny ma za zadanie nauczyć ludzi korzystających z tego typu metod świadomego posługiwania się swoimi myślami i – ujmując to szerzej – swoim umysłem. Jakim dokładnym mechanizmem zatem posługuje się metoda autogenna? Mechanizm takiego treningu osadza się zasadniczo na dwóch głównych elementach:

 

  • Po pierwsze, co należy zrobić, to świadome nakierować swoje myśli i swoją uwagę pod postacią sugestii na konkretnie wybrany obiekt, którym może być np. część naszego ciała – gdy powtarza się sugestię, to myśli mogą zająć się dokładnie tym, czym osoba praktykująca w danym momencie chce. Jest to bardzo istotne, ponieważ, znając to z codziennego doświadczenia, nasze  myśli zazwyczaj mają tendencję do przeskakiwania chaotycznie z tematu na temat, bez jakiegoś celu i konkretnego ukierunkowania. Ćwiczenie to ma za zadanie przeciwdziałać temu zjawisku wprowadzając spokój i ład do naszego umysłu.
  • Po drugie natomiast, ważną częścią tej metody jest zawężenie pola świadomości. Wpływa to na  zwiększenie siły naszego umysłu. Dobrym porównaniem jest tutaj analogia do soczewki skupiającej światło - podobnie jak ona skupia promienie światła słonecznego na jednym wybranym punkcie, tak człowiek za pomocą swojej umiejętności koncentracji wpływa na zaostrzenie się swojej percepcji, co w konsekwencji prowadzi do zawężenia pola świadomości na tym jednym aspekcie rzeczywistości - gdy jest się skupionym przez jakiś czas tylko na jednej z dłoni, ręce lub innej części ciała, to jest trochę tak, jakby cały otaczający człowieka świat przez chwilę nie istniał - zwłaszcza dla osoby koncentrującej się w ten sposób.

 

Posługując się tym drugim rodzajem mechanizmu zawartego w metodzie autogennej, człowiek zawężając pole swojej świadomości, skupia się na (tylko i wyłącznie) „prawym ramieniu/prawej ręce”, a następnie powtarzamy monotonnie przez jakiś czas sugestię (taką lub zbliżoną):



„rozluźniam moją prawą rękę, rozluźniam moją prawą rękę...,
moja prawa ręka staje się ciężka, coraz cięższa, coraz cięższa...,
moja prawa ręka jest bardzo ciężka”.



Takie powtarzanie, niczym mantry, słów oddziaływujących w konkretny sposób na naszą kondycję, ma swój cel. Odczuwanie ciężaru poszczególnych części ciała sprzyja wywołaniu odprężenia w tkance mięśniowej. Odprężenie to następnie (poprzez kontynuowanie relaksacji) przenosi się na obszar emocji, a następnie na poziom mentalny (sferę myśli). Jak widzimy, odczucie ciężkości związane jest z rozluźnieniem mechanicznych napięć w samej ręce. Temu mechanizmowi odpowiada ćwiczenie „Ciężki – lekki” w którym człowiek siada lub kładzie się i spokojnie oddycha. Następnie napręża wszystkie mięśnie i wyobraża sobie, że jest ciężki jak ołów. Stan napięcia utrzymuje się przez ok. 10 sekund. Następnie, w trakcie przedłużonego wydechu, rozluźnia wszystkie mięśnie, a gdy człowiek już się odpręży musi wyobrazić sobie, że jest lekki „jak piórko”.



Drugim sposobem uzyskiwania efektu rozluźnienia po całodziennych trudach jest oddziaływanie nie na mentalną sferę życia ludzkiego, lecz na cielesne aspekty wpływające na poczucie szczęścia i równowagi. Człowiek musi zarówno zachowywać równowagę psychiczną jak i fizyczną, a rozwiązaniem na pojawiający się ból będący rezultatem np. rodzajem wykonywanego zawodu jest przestrzeganie zasad treningu i ćwiczeń pomagających sobie z nim radzić. Ciało musi odreagowywać i uwalniać znajdujące się w nim napięcia. Również w momencie przeciążania którejś części swojego ciała należy natychmiast przeciwdziałać – tutaj pomagają różnego rodzaju techniki możliwe do zastosowania w każdym momencie. Doskonałym przykładem jest, znany chyba każdemu informatykowi czy innej dowolnej osobie której zawód lub inne uwarunkowania wymaga spędzania dużej ilości czasu przed ekranem komputera, sposób na rozluźnianie oczu. Osoba której wzrok męczy się szybko powinna oderwać wzrok od komputera i spojrzeć w dal, na przykład na przedmiot oddalony o 10-15 metrów, albo na ścianę (w tym momencie warto wspomnieć że dobrze jest mieć w obrębie wzroku ładny plakat z przyrodą, bo kolory uspokajające to zieleń i niebieski) lub lepiej za okno albo przynajmniej na kwiatek na parapecie. Chodzi o przenoszeniu wzroku z przedmiotów położonych w polu widzenia najbliżej na przedmioty położone nieco dalej, daleko i inne położone znów bliżej. Przy bólu oczu lub głowy to ćwiczenie należy wykonywać dość często.  Nie jest to wymagające ćwiczenie, a może zdziałać bardzo dużo i odprężyć nasze oczy.
Wachlarz możliwych do zastosowania technik jest bardzo szeroki. Bardzo powszechne stają się techniki relaksu wynikające z ćwiczenia tai-chi czy jogi. Zachód odkrywa te techniki i przystosowuje je do swoich potrzeb, lecz idea pozostaje niezmienna – równowaga w organiźmie ludzkim musi zostać zachowana, jeśli człowiek chce żyć spokojnie i w jak najlepszym zdrowiu.


 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 

AVENHANSEN Sp. z o.o. zezwala na kopiowanie i wklejanie na inne strony internetowe powyższego artykułu pod warunkiem dodania pod artykułem poniższego tekstu i dodania linka do tej strony:

Artykuł jest własnością firmy szkoleniowej AVENHANSEN Sp. z o.o.

Link do artykułu »

 


 

 
Czas na relaks
Oceny: 4 z 5 z 21 głosów