Co robi recepcjonistka w hotelu? Zakres obowiązków

Co robi recepcjonista hotelowyDo głównych obowiązków recepcjonisty w hotelu należy przede wszystkim profesjonalna obsługa gości hotelowych oraz dokonywanie rezerwacji. Praca w recepcji hotelu wymaga ciągłego kontaktu z ludźmi, dlatego najczęściej do podjęcia pracy na tym stanowisku decydują się osoby komunikatywne, otwarte i pewne siebie. Recepcjonista to żywa wizytówka każdego hotelu czy pensjonatu, dlatego od osób pracujących w tej branży wymaga się również wysokiej kultury osobistej oraz miłej aparycji. W artykule wyjaśniamy, jakie są obowiązki recepcjonistki oraz jak wygląda praca w recepcji w hotelu. Podpowiadamy również, jak rozpocząć pracę w zawodzie recepcjonistki, a także jakich zarobków można się spodziewać na tym stanowisku. 

 

 

 

Spis treści:

Jaki jest zakres obowiązków recepcjonisty w hotelu? 

Praca recepcjonisty wymaga wykonywania czynności związanych z kompleksową obsługą gości hotelowych przy ich zakwaterowaniu, wykwaterowaniu, a także w trakcie pobytu w obiekcie. 

Do głównych obowiązków recepcjonisty hotelowego należą: 

  • zarządzanie rezerwacjami -  recepcjonista przyjmuje rezerwacje telefonicznie, online, a także osobiście. Musi również sprawdzić rezerwacje, aby upewnić się, że są dokładne i aktualne;

  • przywitanie i meldowanie gości -  recepcjonista sprawdza rezerwację gościa, rejestrujego go w systemie hotelowym, wydaje mu klucz do pokoju i udziela wszelkich niezbędnych informacji na temat hotelu i jego okolic;

  • wymeldowywanie gości - recepcjonista przeprowadza procedurę check-out (proces wymeldowania gości hotelowych). Jej przebieg jest zwykle wewnętrznie ustalany przez konkretny obiekt hotelowy. Odpowiednio przeprowadzona procedura-check out buduje pozytywne wrażenia, zwiększa sprzedaż hotelu, a także buduje lojalność wśród gości; 

  • obsługa płatności - recepcjonista przyjmuje płatności za pobyt, wystawia faktury i rachunki;

  • odpowiadanie na pytania gości - recepcjonista jest pierwszym punktem kontaktu dla gości, którzy mogą mieć pytania dotyczące hotelu, lokalnych atrakcji, usług itp. Recepcjonista musi być w stanie udzielić wyczerpujących i dokładnych informacji.

  • prezentowanie oraz oferowanie gościom hotelowym dostępnych na terenie hotelu usług dodatkowych, np. zabiegi, strefa wellness; 

  • rozwiązywanie problemów gości - czasami goście mogą mieć problemy podczas pobytu w hotelu. Recepcjonista musi być w stanie skutecznie rozwiązywać problemy i zapewniać gościom satysfakcjonującą obsługę;

  • utrzymywanie porządku na recepcji;

  • zapewnienie bezpieczeństwa gościom hotelowym - recepcjonista musi być czujny na potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa gości i zgłaszać je odpowiednim służbom;

  • sporządzanie raportów związanych ze statystykami hotelowymi. 

To tylko kilka z głównych obowiązków recepcjonisty hotelowego. Standardy obsługi gości hotelowych i zakres obowiązków może się różnić w zależności od obiektu (wielkości i rodzaju hotelu, a także liczby gwiazdek). 

Ile zarabia się na recepcji w hotelu? 

Zarobki recepcjonistki są uzależnione od standardu i klasy hotelu - pracownicy luksusowych hoteli pięciogwiazdkowych często zarabiają więcej niż ich odpowiednicy w hotelach o niższym standardzie. Wpływ na zarobki w recepcji hotelowej ma również lokalizacja hotelu. Hotele znajdujące się w dużych miastach lub popularnych destynacjach turystycznych mogą oferować wyższe stawki niż te w mniejszych miejscowościach lub mniej znanych lokalizacjach. Nie bez znaczenia jest także doświadczenie i kwalifikacje osoby pracującej na stanowisku recepcjonistki. Doświadczeni pracownicy z odpowiednimi kwalifikacjami lub certyfikatami ukończenia specjalistycznych szkoleń dedykowanych branży hotelarskiej mogą liczyć na wyższe wynagrodzenie. 

Na podstawie danych z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń  (Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2023) wynika, że średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi brutto w Polsce  około 4 450 PLN. Przy czym 25% recepcjonistów zarabia poniżej 4 010 PLN, a kolejne 25% powyżej 5 050 PLN brutto.

Jak zostać recepcjonistką hotelową? Wymagane umiejętności i kwalifikacje 

Aby podjąć pracę na stanowisku recepcjonisty hotelowego, wymagane jest wykształcenie minimum średnie. Istnieją szkoły o profilu hotelarskim przygotowujące do pracy w tej branży, m.in. technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej czy technik turystyki wiejskiej. 

Warto dodać, że niektóre obiekty mogą wymagać od recepcjonisty wykształcenia wyższego na kierunkach: turystyka, rekreacja oraz hotelarstwo. 

Od recepcjonistki hotelowej wymaga się znajomości minimum jednego języka obcego (język angielski), biegłej obsługi komputera, urządzeń biurowych, a także systemów rezerwacyjnych. Zdarza się, że pracodawcy oczekują od kandydatów także znajomości kasy fiskalnej. Osoba, chcąca podjąć pracę w recepcji hotelowej, musi być dyspozycyjna do pracy w systemie zmianowym/w godzinach nocnych.

Jeśli chodzi o umiejętności miękkie, praca recepcjonistki wymaga wysoko rozwiniętych kompetencji organizacyjnych oraz umiejętności osobistych. Duże znaczenie w tym zawodzie mają łatwość nawiązywania kontaktów, komunikatywność, opanowanie, odporność na stres, podzielność uwagi. 

 

Chcesz rozwinąć swoje umiejętności obsługi klienta w branży hotelarskiej i stać się recepcjonistą na medal?

Skorzystaj ze szkoleń z obsługi klienta

 

Jak stać się lepszym recepcjonistą, czyli szkolenia z obsługi gości hotelowych 

Możliwości rozwoju zawodowego i awansu w zawodzie recepcjonisty hotelowego zależą nie tylko do miejsca pracy, ale przede wszystkim od kwalifikacji. Swoje umiejętności recepcjonista hotelowy może rozwijać uczestnicząc w tematycznych szkoleniach zamkniętych dotyczących branży hotelarskiej, takich jak ,,Profesjonalny recepcjonista hotelowy” czy ,,Standardy obsługi gości hotelu w wymiarze międzykulturowym”, a także wielu innych. Szkolenia dla branży hotelarskiej objęte są dofinansowaniem z KPO, o którym więcej można przeczytać w artykule: Dofinansowanie z KPO dla branży hotelarskiej w 2024.

Swoje kompetencje, zwłaszcza miękkie, recepcjonista hotelowy może doskonalić także w trakcie szkoleń zamkniętych z zakresu obsługi klienta

Przeczytaj na naszym blogu również:

Maciej Firlit

Maciej Firlit

O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.

Więcej informacji: Maciej Firlit

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Co robi recepcjonistka w hotelu? Zakres obowiązków
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów