Do głównych obowiązków recepcjonisty w hotelu należy przede wszystkim profesjonalna obsługa gości hotelowych oraz dokonywanie rezerwacji. Praca w recepcji hotelu wymaga ciągłego kontaktu z ludźmi, dlatego najczęściej do podjęcia pracy na tym stanowisku decydują się osoby komunikatywne, otwarte i pewne siebie. Recepcjonista to żywa wizytówka każdego hotelu czy pensjonatu, dlatego od osób pracujących w tej branży wymaga się również wysokiej kultury osobistej oraz miłej aparycji. W artykule wyjaśniamy, jakie są obowiązki recepcjonistki oraz jak wygląda praca w recepcji w hotelu. Podpowiadamy również, jak rozpocząć pracę w zawodzie recepcjonistki, a także jakich zarobków można się spodziewać na tym stanowisku.
Spis treści:
-
Jak zostać recepcjonistką hotelową? Wymagane umiejętności i kwalifikacje
-
Jak stać się lepszym recepcjonistą, czyli szkolenia z obsługi gości hotelowych
Jaki jest zakres obowiązków recepcjonisty w hotelu?
Praca recepcjonisty wymaga wykonywania czynności związanych z kompleksową obsługą gości hotelowych przy ich zakwaterowaniu, wykwaterowaniu, a także w trakcie pobytu w obiekcie.
Do głównych obowiązków recepcjonisty hotelowego należą:
-
zarządzanie rezerwacjami - recepcjonista przyjmuje rezerwacje telefonicznie, online, a także osobiście. Musi również sprawdzić rezerwacje, aby upewnić się, że są dokładne i aktualne;
-
przywitanie i meldowanie gości - recepcjonista sprawdza rezerwację gościa, rejestrujego go w systemie hotelowym, wydaje mu klucz do pokoju i udziela wszelkich niezbędnych informacji na temat hotelu i jego okolic;
-
wymeldowywanie gości - recepcjonista przeprowadza procedurę check-out (proces wymeldowania gości hotelowych). Jej przebieg jest zwykle wewnętrznie ustalany przez konkretny obiekt hotelowy. Odpowiednio przeprowadzona procedura-check out buduje pozytywne wrażenia, zwiększa sprzedaż hotelu, a także buduje lojalność wśród gości;
-
obsługa płatności - recepcjonista przyjmuje płatności za pobyt, wystawia faktury i rachunki;
-
odpowiadanie na pytania gości - recepcjonista jest pierwszym punktem kontaktu dla gości, którzy mogą mieć pytania dotyczące hotelu, lokalnych atrakcji, usług itp. Recepcjonista musi być w stanie udzielić wyczerpujących i dokładnych informacji.
-
prezentowanie oraz oferowanie gościom hotelowym dostępnych na terenie hotelu usług dodatkowych, np. zabiegi, strefa wellness;
-
rozwiązywanie problemów gości - czasami goście mogą mieć problemy podczas pobytu w hotelu. Recepcjonista musi być w stanie skutecznie rozwiązywać problemy i zapewniać gościom satysfakcjonującą obsługę;
-
utrzymywanie porządku na recepcji;
-
zapewnienie bezpieczeństwa gościom hotelowym - recepcjonista musi być czujny na potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa gości i zgłaszać je odpowiednim służbom;
-
sporządzanie raportów związanych ze statystykami hotelowymi.
To tylko kilka z głównych obowiązków recepcjonisty hotelowego. Standardy obsługi gości hotelowych i zakres obowiązków może się różnić w zależności od obiektu (wielkości i rodzaju hotelu, a także liczby gwiazdek).
Ile zarabia się na recepcji w hotelu?
Zarobki recepcjonistki są uzależnione od standardu i klasy hotelu - pracownicy luksusowych hoteli pięciogwiazdkowych często zarabiają więcej niż ich odpowiednicy w hotelach o niższym standardzie. Wpływ na zarobki w recepcji hotelowej ma również lokalizacja hotelu. Hotele znajdujące się w dużych miastach lub popularnych destynacjach turystycznych mogą oferować wyższe stawki niż te w mniejszych miejscowościach lub mniej znanych lokalizacjach. Nie bez znaczenia jest także doświadczenie i kwalifikacje osoby pracującej na stanowisku recepcjonistki. Doświadczeni pracownicy z odpowiednimi kwalifikacjami lub certyfikatami ukończenia specjalistycznych szkoleń dedykowanych branży hotelarskiej mogą liczyć na wyższe wynagrodzenie.
Na podstawie danych z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2023) wynika, że średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi brutto w Polsce około 4 450 PLN. Przy czym 25% recepcjonistów zarabia poniżej 4 010 PLN, a kolejne 25% powyżej 5 050 PLN brutto.
Jak zostać recepcjonistką hotelową? Wymagane umiejętności i kwalifikacje
Aby podjąć pracę na stanowisku recepcjonisty hotelowego, wymagane jest wykształcenie minimum średnie. Istnieją szkoły o profilu hotelarskim przygotowujące do pracy w tej branży, m.in. technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej czy technik turystyki wiejskiej.
Warto dodać, że niektóre obiekty mogą wymagać od recepcjonisty wykształcenia wyższego na kierunkach: turystyka, rekreacja oraz hotelarstwo.
Od recepcjonistki hotelowej wymaga się znajomości minimum jednego języka obcego (język angielski), biegłej obsługi komputera, urządzeń biurowych, a także systemów rezerwacyjnych. Zdarza się, że pracodawcy oczekują od kandydatów także znajomości kasy fiskalnej. Osoba, chcąca podjąć pracę w recepcji hotelowej, musi być dyspozycyjna do pracy w systemie zmianowym/w godzinach nocnych.
Jeśli chodzi o umiejętności miękkie, praca recepcjonistki wymaga wysoko rozwiniętych kompetencji organizacyjnych oraz umiejętności osobistych. Duże znaczenie w tym zawodzie mają łatwość nawiązywania kontaktów, komunikatywność, opanowanie, odporność na stres, podzielność uwagi.
Chcesz rozwinąć swoje umiejętności obsługi klienta w branży hotelarskiej i stać się recepcjonistą na medal?
Skorzystaj ze szkoleń z obsługi klienta
Jak stać się lepszym recepcjonistą, czyli szkolenia z obsługi gości hotelowych
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu w zawodzie recepcjonisty hotelowego zależą nie tylko do miejsca pracy, ale przede wszystkim od kwalifikacji. Swoje umiejętności recepcjonista hotelowy może rozwijać uczestnicząc w tematycznych szkoleniach zamkniętych dotyczących branży hotelarskiej, takich jak ,,Profesjonalny recepcjonista hotelowy” czy ,,Standardy obsługi gości hotelu w wymiarze międzykulturowym”, a także wielu innych. Szkolenia dla branży hotelarskiej objęte są dofinansowaniem z KPO, o którym więcej można przeczytać w artykule: Dofinansowanie z KPO dla branży hotelarskiej w 2024.
Swoje kompetencje, zwłaszcza miękkie, recepcjonista hotelowy może doskonalić także w trakcie szkoleń zamkniętych z zakresu obsługi klienta.
Przeczytaj na naszym blogu również:

Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit