Mózg w służbie naszej efektywności

Mam dziś dla Was 2 wiadomości: dobrą i trochę gorszą … chyba

Dobra wiadomość jest taka – człowiek ma mózg, dzięki któremu może racjonalnie myśleć, rozwijać swoje umiejętności, komunikować się z innymi, odczuwać emocje etc. Czy wiecie, że nasz mózg potrzebuje tylko 200 milisekund, aby zinterpretować wyraz twarzy innej osoby i określić jej stan emocjonalny?

Gorsza wiadomość jest taka, że nasz mózg nie ma mózgu, więc łatwo poddaje się różnym wpływom i manipulacjom nawet o tym nie wiedząc. Co do manipulacji, to zdecydowanie jest to bardzo zła wiadomość. Jeśli chodzi o wpływy – to nie jest tak źle i warto wykorzystać nasz mózg do tego, żeby nawet na poziomie nieświadomym działał na naszą korzyść i pomagał nam na w byciu bardziej efektywnym.

 

Jak to działa?

 

1. Jeśli przed podjęciem jakiejś ważnej dla siebie decyzji wahasz się … umyj ręce.

Czynność ta wydaje się mieć charakter często symboliczny, ale … wielu naukowców jest zgodnych co do tego, że mycie rąk pomaga usunąć nie tylko brud z dłoni, ale i wątpliwości z myśli.

2. Podczas negocjacji, rozmowy o podwyżce czy awansie nigdy nie siadaj w miękkim fotelu, bo będziesz wtedy słabiej bronić swojej pozycji i używać słabszych argumentów.

Siadając na twardym, stabilnym krześle (nawet jeśli jest niezbyt wygodne) dajesz swojemu mózgowi sygnał: walcz, bądź skupiony i skoncentruj się na celu.

3. Jeśli pracujesz nad nowym rozwiązaniem, planem działania nie siedź, tylko … idź na spacer.

Myślący mózg lubi być w ruchu, a spacer w komfortowym dla Ciebie tempie sprzyja kreatywnemu myśleniu.

4. Uśmiechaj się.

Nawet uśmiech, który wymusisz poprawia Twój nastrój. Jeśli kąciki swoich ust ułożysz w „uśmiech” nieświadomy niczego mózg odbierze sygnał: „Aha on/ ona jest jednak w lepszym nastroju niż myślałem” i dostosuje Twój stan fizyczny do stanu emocjonalnego. Po około 5 minutach wymuszonego uśmiechu, rzeczywiście poczujesz się lepiej.

5. Stój prosto.

Gdy się garbisz, chodzisz z pochyloną głową, wtedy do Twojego mózgu dociera informacja: „Nie jest dobrze. On/ ona jest zmęczony/-a, smutny/-a etc.” Wystarczy się wyprostować (szczególnie w sytuacjach dla Ciebie trudnych, stresujących), aby mózg (podobnie, jak w przypadku uśmiechu) mógł dostosować Twój stan fizyczny do emocjonalnego.

 

Ps. Wszystkie metody sprawdziłam osobiście i działają bezbłędnie smiley

 

Zapraszam serdecznie wszystkich tych, którzy chcą nauczyć się świadomie rozwijać swoje umiejętności interpersonalne i ćwiczyć efektywne i mądre porozumiewanie się na moje szkolenia z komunikacji interpersonalnej i inteligencji emocjonalnej.

Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery i wizerunku zawodowego, Senior Trener AVENHANSEN

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Manager ds. Organizacji Szkoleń
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Mózg w służbie naszej efektywności
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów