Inteligencja płci - czyli komunikacja damsko-męska w pracy

Inteligencja płci to świadomość wrodzonej natury kobiet i mężczyzn. To również zrozumienie i docenienie różnic jakie mamy.

Czy wiecie, że tylko 9% mężczyzn twierdzi, że „rozumie kobiety”, ale aż 68% kobiet twierdzi, że „rozumie mężczyzn”/źródło: „Pracuj ze mną”; B.Annis, J.Gray; Poznań 2013/.

Być może męskie zachowania są bardziej przewidywalne… Kobiety zaś, zanim podejmą decyzję lubią o niej porozmawiać, poddać analizie etc. Zderzenie tych dwóch światów może doprowadzić do tego, że kobiety nie będą lubiły pracować z mężczyznami i odwrotnie.

 

Obecnie cały czas usiłujemy sobie dorównać, zunifikować nasze reakcje i sposób działania, szczególnie w świecie biznesu. Ale … fakty są takie, że chcemy tego czy nie – jesteśmy różni. Kobiety i mężczyzn dzieli niemal wszystko. Odmiennie się porozumiewamy, rozwiązujemy problemy, ustalamy priorytety, podejmujemy decyzje, radzimy sobie z emocjami i stresem. Łatwo wymagać od nas, żebyśmy w pracy i w życiu zachowywali się tak samo. Możemy próbować, ale … gdy emocje opadną … nadal nie będziemy siebie rozumieć.

Może więc zamiast próbować dorównać sobie nawzajem, lub wzajemnie krytykować swoje zachowania, warto zaakceptować różnice i poszukać możliwości wzajemnego dopełniania się. Poznanie naszych wzajemnych potrzeb i mechanizmów działania pomoże nam się zrozumieć.

 

  1. Kobiety nie są tak spełnione w miejscu pracy, jak mężczyźni. Mężczyźni zaś czują się z reguły dużo lepiej w kulturze korporacyjnej. Są skłonni zostawać dłużej po godzinach, jak również spotykać się na tzw. „zebrania po zebraniu” po pracy. A jeśli kobiety odmawiają, dochodzi do głosu mit, że nie jesteśmy gotowe pracować tak samo wydajnie jak mężczyźni. Kobiety pracują tak samo dobrze jak mężczyźni. Ponieważ jednak ich myśli nie koncentrują się tylko na „tu i teraz”, często ich odmowa w udziale w spotkaniach poza godzinami pracy jest przez mężczyzn niewłaściwie interpretowana. Zostawanie po pracy nie równa się efektywność. Pamiętajmy o tym.
  2. Mężczyźni w pracy oczekują uznania za wyniki. Liczy się dla nich nie tyle droga, czy wysiłki, ale szczęśliwe zakończenie zadania. Kobiety zaś lubią być oceniane już za podejmowane wysiłki prowadzące do osiągnięcia celu. Czują się więc niedoceniane, kiedy „pod drodze do realizacji zadania” nie otrzymują informacji zwrotnej czy wsparcia. Badania pokazują, że z tego powodu odchodzą z pracy 2 razy częściej niż mężczyźni. Dla kobiet droga do celu jest tak samo ważna i godna zauważenia jak cel. Dlatego kobiety w pracy warto chwalić, motywować do działania na bieżąco, podczas gdy mężczyznom wystarczy zasłużone docenienie po wykonaniu zadania. Proste, prawda? ;)
  3. Mężczyźni w przypadku wystąpienia trudności skupiają się na jednym problemie i szukają rozwiązań na poziomie logicznym. Nie lubią, by im w tej analizie przeszkadzano. Reagują na sytuacje trudne metodą „walcz” (gdy wiedzą, jak rozwiązać problem) lub „uciekaj” (gdy nie są w stanie znaleźć rozwiązania). Dzięki temu obniżają swój poziom stresu związany z problemem. Kobiety w tym samym przypadku stosują zupełnie inną metodę działania, a mianowicie: „zaopiekuj się i zaprzyjaźnij”. Interesuje je bardziej sposób rozwiązania problemu, niż jego rozwiązanie. Lubią omawiać problem, przyglądać się mu z wielu perspektyw, szukają wsparcia u innych. Dzięki temu obniżają swój poziom stresu. Mężczyznę z problemem warto więc pozostawić w spokoju, a z kobietą warto porozmawiać.
  4. Kobietom łatwiej się odnaleźć w zespole. Czerpią one większą satysfakcję z pracy mogąc ją dzielić z innymi. Dzięki temu zyskują tak bardzo im potrzebne poczucie przynależności i akceptacji. Mężczyźni bardziej skłaniają się do samodzielnej pracy. Praca zespołowa owszem, ale w kontekście realizacji wyznaczonego celu. Włączanie w zadanie innych i wspólne działanie nie są dla mężczyzn aż tak ważne jak dla kobiet.
  5. Kobiety zadają więcej pytań niż mężczyźni. Dla nich, jest to najlepsze, co mają do zaoferowania. Pytania stymulują wymianę myśli, wyrażają troskę, zainteresowanie, pomagają w zdefiniowaniu najważniejszych kwestii, które w efekcie mają prowadzić do osiągnięcia pożądanych rezultatów. Mężczyźni zadają mniej pytań, ponieważ nie odczuwają potrzeby jednomyślności. Wolą rozwiązywać pomysły samodzielnie, nawet jeśli współpracują z innymi. Jeśli więc mężczyzna nie pyta – to nie znaczy to, że nie jest zainteresowany. Jeśli kobieta pyta, to nie oznacza to, że jest wścibska
  6. Kobiety łatwiej wyrażają uczucia, emocje. Mężczyźni są tak samo uczuciowi jak kobiety, jednak ukrywają emocje. Odsłaniają je tyko w sytuacjach silnych uczuć. Mężczyzna opowie o swoim negatywnym lub pozytywnym przeżyciu  najwyżej 3 znajomym osobom, jeśli to było dla niego ważne. Kobieta natomiast opowie o podobnych przeżyciach 32 osobom, nawet jeśli ich nie zna, a sprawa nie była ważna

 

Chociaż między nami jest tyle różnic – kobiety szukają troski i zainteresowania, a mężczyźni kompetencji i zdolności – jedni i drudzy pragniemy być rozumiani i cenieni za to, kim jesteśmy i chcemy tworzyć więzi, które umożliwiają nam wspólną pracę i osiąganie wyników.

 

Zapraszam serdecznie wszystkich tych, którzy chcą nauczyć się świadomie rozwijać swoje umiejętności interpersonalne na moje szkolenia z komunikacji interpersonalnej, inteligencji emocjonalnej, zarządzania swoim czasem, stresem i pracą.

 

Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery i wizerunku zawodowego, Senior Trener AVENHANSEN

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Manager ds. Organizacji Szkoleń
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Inteligencja płci - czyli komunikacja damsko-męska w pracy
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów