11 reguł inspirującej komunikacji przywódców

„Korzystaj z każdej okazji do ćwiczenia umiejętności porozumiewania się aby, kiedy nadarzy się sposobność, mieć dar, styl, wyrazistość, przejrzystość i emocje do wpływania na innych ludzi.”

Te słowa znanego amerykańskiego przedsiębiorcy, pisarza i mówcy motywacyjnego, autora popularnych w  USA wykładów rozwoju osobistego „Adventures in Achievement” doskonale odpisują role komunikacji we współczesnym zarządzaniu.

 

 

 

 

Oto 11 głównych zasad komunikacji, które pomogą liderom być doskonałym w sztuce budowania relacji.

/źródło: K.Murray „Inspirująca komunikacja”/.

  1. AUTENTYCZNOŚĆ – żaden z pracowników Ci nie uwierzy, nie podąży za Tobą, jeśli nie będzie przekonany o Twojej uczciwości i prawdomówności.
  2. POKAZANIE WARTOŚCI I CELU NADRZĘDNEGO – pracowników nie interesują tylko pieniądze. Zdecydowanie są w stanie bardziej zaangażować sięw pracę, w swoje obowiązki, jeśli znają cele i misję przedsiębiorstwa; jeśli zrozumieją, jaką rolę odgrywa ich praca dla całości i jaki jest cel nadrzędny przedsiębiorstwa, w którym pracują. Pamiętaj, że dobry kamieniarz budując katedrę nie widzi tylko góry kamieni, którą musi układać, ale całą budowlę (przedsięwzięcie) i ma świadomość swojej ogromnej roli w jej powstaniu. Opowiadaj pracownikom o firmie, jej wartościach, kulturze organizacyjnej – niech poznają całą organizację, a nie tylko swoje miejsce pracy.
  3. WIZJA PRZYSZŁOŚCI – dobry przywódca opowiada o oczekiwanych sukcesach. Wie, dokąd zmierza, co chce osiągnąć, w jakim czasie nawet, jeśli nie jest do końca pewny, jaka droga do tego prowadzi.
  4. ZNACZENIE ZEWNĘTRZNYCH RELACJI – jesteś ambasadorem swojej firmy w kontaktach z klientami, współpracownikami, dostawcami etc. Bądź świadom tego, co się dzieje wokół Twojej organizacji, obserwuj konkurencję i buduj relacje zewnętrzne.
  5. ANGAŻOWANIE PRZEZ ROZMOWĘ -kluczem do zwiększenia zaangażowania pracowników są rozmowy: o celach, zadaniach, o oczekiwaniach, o sukcesach pracownika i firmy, o rzeczach do poprawy, o planach, o rozwoju … Pamiętaj, że jedną z charakterystycznych cech szczególnie młodego pokolenia pracowników, jest potrzeba tzw. regularnego feedbacku (co wykonują dobrze, doskonale i gdzie jest jeszcze pole do rozwoju i poprawy ich kompetencji). Rozmawiaj z pracownikami, a będą bardziej efektywni i zaangażowani.
  6. KONCENTRACJA NA ODBIORCACH – nie wystarczy mówić do pracowników. Nie będą Cię słuchać, jeśli nie masz nic ciekawego do powiedzenia (dla nich). Komunikacja, rozmowa to DIALOG. Zanim podejmiesz decyzję pozwól wypowiedzieć się swoim pracownikom. Wtedy będziesz wiedział, co i jak myślą; czego potrzebują i jak działają.
  7. SŁUCHANIE„Domeną wiedzy jest mówić, przywilejem mądrości – słuchać.” /Oliver W. Holmes/ - umiejętność słuchania to obecnie jedna z najważniejszych cech współczesnego przywódcy. Pracownicy w licznych badaniach, ankietach, wywiadach podkreślają fakt, jak ważne jest, aby ich szef ich wysłuchał (nie oceniając), poznał, zrozumiał. Jeśli chcesz być (wy)słuchany, musisz najpierw nauczyć się sam aktywnie słuchać innych.
  8. PUNKT WIDZENIA I POGLĄDY – musisz wiedzieć, czego chcesz; co jest dla ciebie ważne; jakie masz oczekiwania wobec pracowników i … musisz umieć to przedstawić. Ludzie ufają i podążają za liderem, który jest zdecydowany i po którym widać, że wierzy w to co robi.
  9. SYGNAŁY – jeśli mówisz innym, że coś zrobisz, a tego nie robisz – tracisz wiarygodność. Jeśli czegoś wymagasz od pracowników, a sam się do tego nie stosujesz – tracisz wiarygodność. Jeśli coś obiecujesz i … nie dotrzymujesz słowa – tracisz wiarygodność. Bardzo wielu przywódców zapomina, że większość ich działań jest jawnych i że są obserwowani przez cały czas. Wielcy liderzy są nastawieni pozytywnie, często się uśmiechają, chodzą energicznie i mają wyprostowaną postawę.
  10. PRZYGOTOWANIE DO WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH – aktualnie stanowiska menedżerskie wiążą się często z koniecznością wystąpień publicznych. Reprezentujesz siebie, swoich pracowników i swoją organizację, więc musisz dobrze wypaść.
  11. UCZENIE SIĘ, DOSKONALENIE – efektywne i mądre komunikowanie się to ciągła nauka. Musisz być coraz lepszy – dla siebie i swoich pracowników. Bądź na bieżąco i nie spoczywaj na laurach. Ćwicz umiejętność komunikacji – udzielania informacji zwrotnych, motywowania, wspierania innych. Poszukuj nowych rozwiązań i rozwijaj się, aby móc rozwijać i inspirować innych.

 

To tyle. 11 reguł. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się, jak stosować i wykorzystywać w praktyce te reguły, to  to  serdecznie zapraszam wszystkich  na moje szkolenia z zakresu zarządzania i motywowania pracowników do naszej Akademii Lidera.

 

Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery i wizerunku zawodowego, Senior Trener AVENHANSEN

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

11 reguł inspirującej komunikacji przywódców
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów